Roller coaster!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sandra Rooij - WaarBenJij.nu Roller coaster!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sandra Rooij - WaarBenJij.nu

Roller coaster!!

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 September 2014 | Fiji, Suva

Bula!

Sinds het laatste verslag is zoveel gebeurd hier! Ik had al het gevoel in een achtbaan te zitten en deze is nog steeds onderweg. Uitstappen is geen optie, I love it!

Ik heb uiteindelijk mijn project kunnen wijzigen. Ik ga nog steeds het community project in Nadi doen, maar geen 12 weken. Dit worden er ongeveer 6 en daarna ga ik weer terug naar de haaien. Nog meer shark-dives woehoe!! Volgende week ga ik beginnen aan mijn advanced duikcursus.

Tijdens de survey-dives hebben we de afgelopen weken allerlei bijzondere dingen gezien. (behalve haaien en schildpadden) Allereest was er een school van 600-700 barracuda's. Zoooo mooi! Dit is heel zeldzaam heb ik me laten vertellen en komt blijkbaar maar op 5 plaatsen ter wereld voor. Ik heb daar getuige van mogen zijn :)

Maar het verhaal wordt nog beter......
Tijdens een andere survey-dive zaten we rustig op de boot te wachten tot we de 2e duik van de dag konden gaan doen. Genietend van de veel te zoete thee met melk :s en koekjes, waren er opeens zeer zeldzame Manta Ray's! Deze zijn ernstig bedreigd, dus des te specialer om ze in het wild te zien!

17 september waren hier de verkiezingen. Dit betekende voor ons een extra dagje vrij aangezien hier dan alles plat ligt, omdat het een nationale vrije dag is.
We mochten Pacific Harbour niet uit, omdat ze niet wisten of alles rustig zou verlopen. Alles is goed gegaan. We leven allemaal nog.

Verder zijn we ontzettend druk geweest met research, het schrijven van artikelen en het schrijven van een boek voor "the Global Shark Campaign". We hebben met een aantal mensen zo hard aan deze campagne gewerkt dat we daarvoor een paar extra duiken kregen. Een ontzettend leuke verassing!

Wisten jullie trouwens dat ze vooral in New Georgia aan "head-hunting" deden? In dit deel van de wereld geloven mensen in "mana".
Mana is een onzichtbare energie die overal is en in zit. De mensen uit New Georgia geloofden dan mana zich concentreert in de hoofden van mensen en daardoor waren hoofden dus ontzettend waardevol. De stammen van New Georgia gingen naar andere gebieden om mensen te onthoofden en dan de hoofden mee naar huis te nemen.

In een van de weekenden ben ik samen met Amy een mede vrijwilligster naar de waterval geweest. Een van de mooiste plekken op aarde. Geweldig mooi! Net zoals de foto's in de reisgidsen. Over deze dag zou ik een heel boek kunnen schrijven.

Anyway op naar de waterval dus......
Deze is een uurtje wandelen (nou ja wandelen, klimmen, klauteren, waden en glijden) van Pacific Harbour airport. Een aardige buschauffeur nam ons wel mee. Na 20 minuten toch maar even gevraagd naar welk vliegveld hij eigenlijk ging. Bleek dat Nadi - airport te zijn...3 uur van onze bestemming af...OEPS!
Uitgestapt en aan de terugreis begonnen. We kwamen weer een aardige buschauffeur tegen die ons mee terug nam naar Pacific Harbour.

Poging nummer 2
Na een welverdiend ijsje in de taxi gestapt, die ons wel even zou brengen. Bleek ook deze chauffeur de weg niet te weten.....
Uiteindelijk aangekomen bij het begin van de wandeltocht naar de waterval. De taxichauffeur zou ons om 3 uur weer komen ophalen. Top geregeld!

Na een flinke wandeltocht aangekomen bij de waterval.................zucht..........zo mooi! Vanaf de rotsen kon je met of zonder touw zo naar beneden duiken in het het meest heldere water dat je je maar kunt bedenken. We hebben geprobeerd de Herbal essences reclame na te doen. De locatie was perfect, onze skills not so much... ;-)
De weg terug was wederom erg uitdagend.... Om 3 uur aangekomen bij de plek waar de taxi ons had gedropt en ons op zou halen. Je raadt het al, geen taxi. Nou Fiji-time he, dus we laten we alvast aanlopen. Na een uur lopen, nog steeds geen taxichauffeur te bekennen. Waarschijnlijk was hij ons vergeten, dus maar even een andere gebeld. Al met al een heel avontuur, maar wel een heel mooi avontuur.
Aangezien ik hier nog een aantal maanden ben, ga ik daar zeker nog een keertje naar toe.....gewoon omdat het kan!

Ook hebben we een debat gehad met Mike. De eigenaar van Beqa Adventure Divers. Deze man weet zo ontzettend veel van haaien, het rif, duurzaam vissen en zoveel meer.... Heel erg interessant om deze man te horen praten over al deze dingen.

Inmiddels heb ik mijn eigen duikmasker gekocht, want de geleende zijn niet allemaal even schoon. Ik mag nu alleen niet meer lachen onder water, anders komt het water in mijn masker...blijkbaar lach ik te veel en heb ik daardoor te grote lachrimpels gekregen whahahaha!

Op een vrije vrijdagmiddag ben ik samen met Amy en Sally 2 andere vrijwilligers hier een rifduik gaan doen. Tijdens deze "fun-dive" konden we lekker rustig aan zwemmen omdat we niet net als bij de survey-dives een zo groot mogelijk gebied hoefden te doorzoeken.
Daar moesten ik en een van de andere dames even aan wennen...
De dive-master die de duik normaal gesproken leidt, was voor ons nergens te bekennen......uhmmm....oeps. Och ja...dit is een FUN-DIVE! Relax "senga na lenga" niet zo snel en alleen maar genieten. Zelfs tijd voor de "running-man" :-) Doen alsof je heel hard rent, maar dan onderwater....hilarisch gezicht.

It keeps getting better, ik blijf het herhalen...
Weer een paar extra duiken gekregen! Tijdens deze extra survey-dives hebben we een paar schildpadden gezien die heel dichtbij waren. Eentje zwom een rondje om ons heen. Misschien hebben jullie het filmpje hiervan op facebook voorbij zien komen van Sally Sonnex. De groen/gele vin rechtsboven in beeld is die van mij :-) Voor de andere schildpad was net lunchtijd en had ons niet in de gaten in eerste instantie. Zitten blijven en observeren.......Fantastisch mooi!

Afgelopen weekend ben ik samen met onze manager Andy en Amy naar Beachhouse geweest. Ook weer zo'n ontzettend mooie plek. We zijn daar wezen surfen....nou ja "stand-up-paddling". Het doel van Andy was om mij aan het einde van de dag staand op een golf te krijgen....
O jeej...nou hup dan, let's do this! En guess what... I did it!!!
Ik had nog nooit op een board gestaan, laat staan op een golf en ook nog blijven staan. Super leuk! Dat gaan we nog een keer doen :)

Shark-dive!!
Mijn 2e van dit avontuur. Dit keer moest ik proberen om zoveel mogelijk haaien te identificeren aan de hand van littekens. De ene mist een stuk van zijn voorvin, de andere heeft een uitstulping in zijn staartvin enz.
Ik had er in totaal 15 van de ongeveer 70. Klein beetje trots op mezelf.
Aan het einde van de safety-stop trok er opeens iemand aan mijn been.
Ik wist zeker dat ik niks verkeerds deed, dus was een beetje verbaasd. Maar toen ik naar de bodem van de oceaan keek zag ik opeens een spotted eagle-ray! (gevlekte adelaarsrog) Ook erg zeldzaam en wederom had ik het geluk deze te mogen zien.

Afgelopen week hebben we bezoek gehad van een van de grote bazen van Projects-Abroad en van onze country-director. Dit betekende een big party, samen met de locals hier. Deze heren deden de traditionele fire-show! Erg leuk om te zien!

Zoals jullie kunnen lezen, ben ik hier nog lang niet klaar met dingen zien, beleven, meemaken enz. I'll keep U posted!

Vinaka vaka levu
Moce

  • 26 September 2014 - 07:03

    Jacqueline:

    Wat weer een geweldig verhaal over je avonturen daar Sandra!
    En dan de foto's.... SUPER!!!
    Ik wil zeggen Geniet, maar dat doe je al ;-) Dus zeg ik maar Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgend avontuur :-D
    Groetjes Jacqueline

  • 26 September 2014 - 07:40

    Huub:

    You've got it what it takes, babe !!!!!

    So long.

  • 26 September 2014 - 22:18

    Rübke:

    wederum waanzinnig gaaf allemaol!!!

    Ik mot echt de loterie gaon winne hahaha

    Geneet der lekker van!!!

    Vuul leefs oet Blierick

  • 27 September 2014 - 08:19

    Els Van Der Aa:

    Ha Sandra,
    Wat geweldig allemaal..........je hebt daar de tijd van jouw leven..........geniet...geniet...geniet....
    Gr. Els van der aa.

  • 02 Oktober 2014 - 16:53

    Lieke (Projects Abroad Nederland):

    Nu is het wel even genoeg hoor ;-). Grapje hoor, maar ik wordt er wel een beetje jaloers van! Geniet er maar van en leuk dat je ook in de krant stond in Nederland.

    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Fiji

Op naar Fiji................
Mijn droom, mijn uitdaging

Recente Reisverslagen:

02 December 2014

Terug in Pacific Harbour

25 Oktober 2014

Another month in Fiji!

26 September 2014

Roller coaster!!

04 September 2014

Sharkie!!!

25 Augustus 2014

Fiji-Time!
Sandra

Actief sinds 16 Juli 2014
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 6943

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 28 Februari 2015

Fiji

Landen bezocht: